Søg

Spørgsmål og svar

Her finder du svarende på de oftest stillede spørgsmål til os

Hvem er Smartson?
Vi vil gerne have dig med og høre, hvad du synes! I stedet for traditionel reklame brænder vi for at høre forbrugernes stemme, hvor virksomheder lader mennesker teste produkter og dele deres bedømmelser på de sociale medier. Hos os kan du altså teste produkter og tjenester samt dele dine oplevelser med andre. Smartson har 390.000 brugere, og vores kunder er innovative virksomheder, der ved, at ærlighed varer længst, og at gode produkter fortjener at blive oplevet.
Hvorfor vil firmaer have deres produkter testet at Smartsons testpiloter?
At overlade sit produkt til et større antal personer, der skal dele deres erfaringer og give feedback viser, at man som firma er modig og er interesseret i at lytte til forbrugerne. Produkter, som er testet og positivt modtaget af Smartsons testpiloter, får et kvalitetsstempel i form af et Crowdscore. Det er en troværdig markedsføringskanal for de virksomheder, der anvender tjenesten. At derud over få at vide, hvad forbrugerne synes og mener, er en vigtig faktor for den videre produktudvikling.
Hvad indebærer det at være testpilot?
Som testpilot brænder du efter at teste produkter og tjenester og vil gerne dele dine oplevelser med andre. Du kan ansøge om at blive testpilot via http://smartson.dk/bliv-testpilot/, og hvis du bliver udvalgt, vil vi gerne have, at du deler dine bedømmelser om det pågældende produkt på blandt andet de sociale medier i form af tekst, billeder eller videomateriale. For at modtage oplysninger om nye test følger du os nemmest på Facebook, Instagram, Twitter, Google+, via vores nyhedsbrev eller på smartson.dk.
Koster det noget at være testpilot?
Vores mål er at tilbyde spændende opgaver for forskellige produkttyper og tjenester for alle vores brugere. Det indebærer, at vi har mange test, hvor du gratis skal teste produkter via Smartson, og vi har også test af lidt dyrere produkter, hvor du som testpilot får mulighed for at købe produktet eller tjenesten til en særlig, reduceret pris, mod at du deler dine oplevelser.
Hvordan får jeg produktet, som jeg skal teste?
Afhængigt af hvilket produkt og type test det drejer sig om, så benytter vi forskellige distributionskanaler. Til dagligvarer/levnedsmidler modtager du som regel en kupon i PDF-format, som du kan printe ud og tage med ned i butikken. I andre tilfælde modtager man en kupon via sms, som man viser i butikken. Andre produkter fremsendes fragtfrit som brev eller pakke, og der er normalt altid gratis fragt for dem, der deltager i testen, uanset om man har købt produktet til en særlig, reduceret pris før eller efter testen. Hvis der er tale om en test, hvor du får mulighed for at købe produktet, gennemføres købet enten direkte via Smartsons webshop Shopify, eller på opdragsgiverens hjemmeside, alternativt tilknyttede forhandlere. Nogle gange har vi test, hvor du gratis får lov til at prøve produktet, for derefter at vælge om du ønsker at købe det til en særlig, reduceret pris eller returnere produktet uden beregning. Vi skriver altid tydeligt, hvilke regler der gælder for den pågældende test.
Kan jeg ansøge, hvis jeg er under 18 år?
Nej, du skal være over 18 år for at kunne deltage som testpilot.
Hvor lang er testperioden?
Det er forskelligt fra test til test. Test af dagligvarer plejer at vare ca. 3-4 uger, mens test af teknologiske produkter varer 4-5 uger.
Hvor mange indlæg med billeder/videoklip forventes jeg at publicere?
Testopgaven er forskellig fra test til test, og oplysninger om hvilke regler der gælder meddeles altid i starten af testen. Vi ser gerne, at dine indlæg indeholder tekst, billeder eller videomateriale. Du må gerne dele dem på de sociale medier, når du er aktiv, såsom Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, m.v. samt på Smartsons testpilotblog. Det vigtigste er kvaliteten, ikke kvantiteten.
Skal jeg have min egen blog for at kunne deltage som testpilot?
Nej, det er ikke et krav. Blogging foregår på en side, som vi har oprettet til lige præcis den test.
Hvordan foretager jeg reklamation af testproduktet?
Hvis testproduktet er ødelagt eller går i stykker i løbet af testperioden, skal du henvende dig til vores support, support@smartsontestpilot.zendesk.com, så sørger vi for at få problemet løst. Reklamation efter afsluttet testperiode sker direkte til den pågældende producent. Ved reducerede køb af testprodukter gælder samme garanti som havde du købt til fuld pris. I disse tilfælde er det også producenten, du skal henvende dig til.
Må jeg sælge testproduktet?
Vi vil gerne have, at du beholder testproduktet i mindst 6 måneder efter testperioden er slut, så vi har mulighed for at stille dig supplerende spørgsmål. Derefter bestemmer du selv, hvad du vil gøre med dit produkt.
Hvordan udvælger I testpiloter?
Afhængigt af produkt har vi nogle gange særlige udvælgelseskriterier, som vores opdragsgivere har angivet, f.eks. Geografisk placering, alder, m.v. Nogle gange vælges testpiloter vilkårligt.
Jeg bliver aldrig udvalgt, hvorfor?
Interessen i at deltage i vores test er utrolig stor. Det synes vi er dejligt, men det gør også, at vi ikke kan tilbyde alle mulighed for at teste hver gang. Jo flere test vi gennemfører, desto flere får mulighed for at deltage, og vi bestræber os på at kunne tilbyde endnu flere produkter i hver testomgang, blandt andet ved at tilbyde test, hvor deltagerne køber produktet til en særlig, reduceret pris, så opdragsgiveren har mulighed for at udlevere flere produkter og lade flere personer deltage.
Hvorfor skal jeg i nogle test købe produktet?
Test, hvor du som testpilot køber produktet til en særlig, reduceret pris, er med til at vi lade flere være med i testen, f.eks. i test af elektronikprodukter hvor producenten ikke har mulighed for at bekoste alle testprodukterne. Modydelsen er forskellig for hver test, men du deler altid dine oplevelser og erfaringer og skal i mange tilfælde skrive bedømmelser på eksterne sites.
Hvordan beregnes prisen ved test, hvor testpiloten forventes at købe produktet?
Vi benytter tre forskellige metoder: testpilotpris, (særlig) reduceret pris og ca. halvdelene af udsalgsprisen. Nedenfor følger en forklaring af de forskellige metoder og deres formål. Testpilotpris: Er en pris, der gælder for dem, der deltager som testpilot og køber produktet før eller efter testen. Testpilotprisen er altid opgivet i XX kroner. Reduceret pris: Benyttes, når vi har flere produkter i en og samme test. Oplysninger om den reducerede pris er altid gennemskuelige i teksten “Læs mere om testen” og vises der. Gælder både for køb før og efter testen. Ca. halvdelen af udsalgsprisen: Benyttes, når prisberegningen er tilpasset efter, hvad halvdelen af udsalgsprisen er beregnet ud fra forskellige prissammenligningssider (vises på respektive kampagnesider i forbindelse med ansøgning). Begrebet “ca.” medtager vi, fordi udsalgsprisen kan variere over tid, og derfor kan udsalgsprisen sænkes og nogle gange hæves, efter du har ansøgt om at deltage i testen, og indtil købet eventuelt foretages. Benyttes kun, når testpiloter forventes at købe produktet i forbindelse med testen.
Jeg kan ikke finde produktet i min butik. Hvad gør jeg nu?
Vi har ikke mulighed for at garantere, at produkter er tilgængelige i alle butikker, men i de test, hvor vi benytter kuponer, er vores kunder meget opmærksomme på, at produktet har en høj tilgængelighed. I nogle tilfælde er produkterne formentlig udsolgt, og i andre tilfælde fører forhandleren ikke det pågældende produkt. Du kan altid opfordre forhandleren til at tage varen ind i sit sortiment. Hvis du ikke har fundet produktet, før testperioden er slut, vil vi sætte pris på, at du udfylder spørgeskemaet til testen (hvis der sendes et skema ud i forbindelse med den pågældende test) og skriver, at du ikke har været i stand til at teste produktet.
Hvornår anvender I kuponer via sms?
Mobilkuponer (sms) er en hurtig og effektiv måde at distribuere kuponer på. I mange tilfælde fungerer mobilkuponer ikke, fordi butikskæderne ikke understøtter teknologien. I de tilfælde vælger vi andre andre distributionsformer.
Hvad indebærer det at bedømme på eksterne sites?
I nogle test har testpiloterne til opgave at bedømme på uafhængige sider, som f.eks. PriceRunner eller lignende. Oplysninger om, hvilke eksterne sites der er relevante for den respektive test, meddeles ved starten af testen. Husk dit brugernavn på sitet, da vi ofte beder om det i spørgeskemaet.
Jeg har allerede indsendt min bedømmelse, men jeg får alligevel påmindelser. Hvorfor?
Undersøg, hvad der står i mailen. Er det bedømmelser, videoklip/billeder eller din besvarelse af spørgeskemaet, som vi mangler? Når vi taler om bedømmelser er det indlæg på de sociale medier og frem for alt indlæg på de bedømmelsessider, som vi tænker på (som f.eks. PriceRunner m.v.). Bedømmelsen foretages via et online spørgeskema, hvor vi beder om din endelige vurdering. Mail med link til spørgeskemaet bliver sendt ud i slutningen af testperioden. Husk at oplyse samme mailadresse i bedømmelsen som ved ansøgning for at undgå påmindelser.
Hvor finder jeg mit brugernavn, som I beder i bedømmelsen?
På bedømmelsessite skal du angive dit navn eller vælge et brugernavn, inden du publicerer dit indlæg. Det er dette brugernavn, vi beder om i spørgeskemaet, så vi kan finde din bedømmelse på sitet.
Kontakt support
Har du ikke fået svar på dit spørgsmål? Kontakt vores support, de kan hjælpe dig videre: support@smartsontestpilot.zendesk.com. Repræsenterer du et firma og vil vide mere om, hvad vi laver? Kontakt Karl Händel (CEO) på +46 (0)70 758 60 10 eller karl@smartson.se.